Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Εταιρείας Πολιτισμού Χαλκίδας, Γιάννης Ζήκος μιλάει στο halkida.gr για την έκθεση «αγαλμάτων», η οποία, στο πλαίσιο του 2ου bio-Mechanical festival, εκτίθεται στον πολιτιστικό χώρο Αυλιδείας Αρτέμιδος.
Η.gr.: Η Εταιρεία Πολιτισμού Χαλκίδας φέτος αποφάσισε η συμμετοχή της στο 2ο bio-Mechanical festival να είναι η αποτύπωση των αγαλμάτων που είχαν βρεθεί στις ανασκαφές του ιερού της Άρτεμης από τον Ιωάννη Θρεψιάδη. Πώς προέκυψε η ιδέα;
Γ.Ζ.: Η ιδέα, νομίζω, ήρθε τελείως αυθόρμητα. Δεν προηγήθηκε κάποια σκέψη. Όταν αποφασίστηκε η συμμετοχή της Εταιρείας Πολιτισμού στο φεστιβάλ, η ιδέα «βγήκε» αβίαστα… Συνήθως σε αυτά τα πράγματα, ή όταν προσπαθείς να λύσεις κάποιο θέμα, η πρώτη σκέψη είναι και η πιο σωστή.
Η.gr.: Η πρώτη σκέψη, λοιπόν, ήταν τα αγάλματα της Αυλίδας;
Γ.Ζ.: Βοήθησε ο τίτλος του φεστιβάλ που είναι τα «Είδωλα». Η έκθεση αυτή είναι η προβολή των αγαλμάτων από το Μουσείο της Θήβας στον χώρο στον οποίο βρέθηκαν.
Η.gr.: Το σχεδιάγραμμα του χώρου που βρίσκεται μπροστά;
Γ.Ζ.: Το σχεδιάγραμμα εξηγεί τι ακριβώς είναι το καθένα από αυτά τα «είδωλα». Χρησιμοποιήθηκαν τα κείμενα που βρίσκονται στο μουσείο της Θήβας και με έναν συγκεκριμένο τρόπο γραφιστικά προσπαθήσαμε να δείξουμε όσο πιο ξεκάθαρα τι παρουσιάζουμε εδώ. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να ευχαριστήσω την διευθύντρια του Μουσείου και προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Βοιωτίας, κυρία Αλεξάνδρα Χαραμή για τη άδεια φωτογράφισης των αγαλμάτων.
Η.gr: Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθήσατε, προκειμένου να δημιουργηθούν τα αντίγραφα των αγαλμάτων, τα οποία είναι σε φυσικό μέγεθος;
Γ.Ζ.: Είναι σε φυσικό μέγεθος, αναλογία 1:1. Έγινε αρχικά μια φωτογράφιση στο μουσείο της Θήβας (τα δύο πρώτα αγάλματα βρίσκονται εντός του Μουσείου Θήβας και τα άλλα τρία εκτίθενται στο περίβολο). Χρησιμοποιήθηκε υψηλής ευκρίνειας φωτογραφική μηχανή και στη συνέχεια ακολούθησε εκτύπωση σε αυτοκόλλητο. Αυτό κολλήθηκε σε τετράγωνο πλαίσιο από φύλλο ξύλου mdf και, αφού κολλήθηκε, με ειδικό μηχάνημα κόπηκε το περίγραμμα. Στο τέλος μπήκε η στήριξη και το σύνολο τποθετήθηκε σε βάθρο.
Η.gr: Τα συναισθήματά κατά τη διάρκεια της διαδικασίας;
Γ.Ζ.: Τίποτα, εκτός από αρκετό άγχος. Εκείνη τη στιγμή δεν υπάρχει κανένα συναίσθημα, καμία θεία έμπνευση. Απλά καθοδηγείσαι από το ένστικτο το καλλιτεχνικό και αυτομάτως λειτουργείς. Δεν υπάρχει κάποιο ανώτερο συναίσθημα. Είναι αυτό: κάνεις τη δουλειά που ξέρεις, όπως κάνει καθένας τη δουλειά του.
Η.gr: Το άγχος που αναφέρθηκε πριν; Άγχος ως προς τι;
Γ.Ζ.: Το άγχος αυτό είναι εποικοδομητικό και χρειάζεται για να βγει σωστό το αποτέλεσμα. Να αποδώσεις το πρωτότυπο όσο γίνεται καλύτερα ώστε να μην γίνουν λάθη τεχνικά στον σχεδιασμό και στη στη φωτογράφιση.
Η.gr: Η αλήθεια είναι πως όπως βλέπεις την έκθεση από μακριά, πλησιάζοντας τον χώρο, φαίνονται αληθινά, σαν να είναι το γλυπτό.
Γ.Ζ.: Το concept προέβλεπε να μοιάζουν αληθινά. Ένα λάθος στη φωτογράφιση δεν θα είχε αυτό το αποτέλεσμα. Οπότε μιλάμε για ειδικές συνθήκες φωτισμού, ρυθμίσεων στη μηχανή, και άλλων παραγόντων, ώστε να υπάρχει επιτυχία. Το βασικό πρόβλημα ήταν, επειδή θέλαμε να αποτυπώσουμε τα αγάλματα σε φυσικό μέγεθος, ότι θολώνουν οι εικόνες, όταν τις μεγαλώνεις, οπότε έπρεπε να προσέξουμε συγκεκριμένες λεπτομέρειες.
Η.gr: Εκτός από εσάς, ποιοι άλλοι συνεργάστηκαν για την έκθεση;
Γ.Ζ.: Συνεργάστηκαν : ο Αντρέας ο Σπαθής που ήταν και χορηγός μας με το ράδιο Αρμονία και ανέλαβε τις ξυλουργικές εργασίες, ο Αντώνης Ζαούρης που μας κάλυψε με τον φωτισμό, η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας για την κάλυψη του κόστους των εκτυπώσεων, η εταιρεία Θεοδώρου Α.Ε. για την δωρεά ξυλείας και φυσικά η Πρόεδρος του Θεάτρου Χαλκίδας Ειρήνη Καράβα που μαζί με μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων διοργανώνουν το bio-Mechanical festival που φιλοξενεί την έκθεση.
Η.gr: Ευχαριστούμε πολύ για τη συζήτηση και ευχόμαστε κάθε επιτυχία στην έκθεση.
Η έκθεση της Εταιρείας Πολιτισμού Χαλκίδας θα παραμείνει στον χώρο μέχρι το τέλος Ιουλίου.