Εγκαινιάστηκε η Δημοτική Πινακοθήκη Χαλκίδας, χθες 19 Απριλίου, η οποία στεγάζεται στο ανακαινισμένο κτίριο του ΑΣΑΧ.
Μετά την καθιερωμένη δέηση από τον Μητροπολίτη Χαλκίδας κ.κ. Χρυσόστομο ο οποίος είπε: ” Χαιρόμαστε και επικαλεστήκαμε τη χάρη του Θεού γιατί είναι ευλογημένη παράδοση στην πατρίδα μας καθετί το καινούργιο να το αφιερώνουμε στο Θεό, ο οποίος είναι ο εμπνευστής των καλών έργων και είναι επίσης δικαιολογημένη η ίδια παράδοση να ζητούμε από το Θεό φώτιση και δύναμη ώστε αυτό που εγκαινιάζουμε να έχει ζωή και να έχει διάρκεια γιατί από τον κανόνα της φθοράς δεν απαλλάσσεται κανένα δημιούργημα ούτε αυτός ο ίδιος ο άνθρωπος και γι’αυτό χρειάζονται όλα συνεχή φροντίδα και ανακαινιστικές προσπάθειες. Τα δημόσια μάλιστα μερικές φορές δεν αξιολογούνται όπως θα έπρεπε από όλους ή για να το πω σωστότερα από τους περισσοτέρους γι’αυτό και θα δούμε αρκετά δημόσια κτίρια, έργα τέχνης ιστορικά, αγάλματα, προτομές, να υφίστανται βανδαλισμούς και κακοποιήσεις, μια ματιά αρκεί για να πείσει δια του λόγου το αληθές.
Είναι λοιπόν υπόθεση παιδείας να μάθουμε τον άνθρωπο από την νηπιακή του ηλικία να σέβεται ότι ανήκει στην κοινωνία, έτσι ο άνθρωπος γίνεται κοινωνικός. Δεν γίνεται κοινωνικός όταν μαθαίνει να διασκεδάζει απλός μαζί με τους άλλους ή να ανοητεύει με τους άλλους. Η φώτιση του Θεού είναι απαραίτητη ώστε μέρα με την ημέρα να κάνουμε όλο και περισσότερα πράγματα μέσα από τα οποία θα προάγεται ο πολιτισμός και βέβαια για να μην μας πει κανείς ότι στηριζόμαστε ή προβάμουμε μόνο τις ευχές, που και αυτό θα ήταν σημαντικό από μόνο του, αλλά δεν είναι θεολογικά κατοχυρωμένο, δεν ήμαστε οι άνθρωποι των ευχολογίων μόνο, υπονόησα αν δεν μίλησα ανοιχτά ότι χρειάζεται και η ανθρώπινη συνέργεια στο κοινωνικό σύνολο γιατί ότι μένει αχρησιμοποίητο ή ότι κακοποιείτε είναι ένα φοβερό εμπόδιο στο να βρουν οι καλές πράξεις μιμητές και να πολλαπλασιαστούν όπως θα έπρεπε και όπως πρέπει.
Συγχαίρουμε λοιπόν, να είναι καλορίζικο το κτίριο αυτό, να είναι πάντοτε γεμάτο από φως, αλλά εκτός από το υλικό φως να εκπέμπει και το φως της παραδόσεώς μας και το φως του πολιτισμού μας.
Το λόγο έπειτα πήρε ο Δήμαρχος Χαλκιδέων κ. Χρήστος Παγώνης, όπου μεταξύ άλλων είπε: ” Βρισκόμαστε στην ευχάριστη θέση να εγκαινιάσουμε τη Δημοτική Πινακοθήκη, η οποία φιλοξενείτε σε ένα κτίριο όπου κάθε πέτρα και κάθε τοίχος του μαρτυρά την ιστορία του. Σε αυτό το κτίριο καθένας μπορεί να διακρίνει την αρχιτεκτονική του ενώ ο δήμος Χαλκιδέων σήμερα είναι περισσότερο πλούσιος σε πολιτιστικό επίπεδο, αφού κατάφερε να διασώσει ένα σημαντικό κτίριο της πόλης μας. Για το δήμο τα βιομηχανικά κτίρια προσεγγίζονται ως ιστορικά και αποτελούν στοιχεία της ταυτότητάς μας και μας καλούν να αξιοποιήσουμε το παρελθόν μας με πολλαπλά οφέλη. Η ανάδειξη της βιομηχανικής μας κληρονομιάς στοχεύει στην πολιτιστική, πολιτική του δήμου για μια αυθεντικότητα που συνδέεται με τον πολιτισμό και την ιστορία μας.
Και σήμερα εγκαινιάζεται η συλλογή του Δημήτρη Μυταρά, σας ανακοινώνω επίσημα ότι στο προσεχές δημοτικό συμβούλιο θα κάνω πρόταση η Πινακοθήκη να ονομαστεί Πινακοθήκη Δήμου Χαλκιδέων “Δημήτρη Μυταρά” που έφυγε από τη ζωή πριν από δυο μήνες. Ακόμα, στο επόμενο χρονικό διάστημα, ο δήμος Χαλκιδέων θα συζητήσει με την οικογένεια του Δημήτρη Μυταρά, τη δημιουργία Μουσείου Δημήτρη Μυταρά, ο οποίος τίμησε την ιστορία και τον πολιτισμό αυτού του τόπου.”
Οι ομιλίες έκλεισαν με τον επιμελητή της έκθεσης κο Κωνσταντίνο Παπαχρήστου οποίος είπε: ” Η έκθεση που εγκαινιάζουμε σήμερα παρουσιάζει για πρώτη φορά το σύνολο σχεδόν των έργων που φιλοτέχνησε ο Δημήτρης Μυταράς για το ημερολόγιο του 1973 με θέματα από την Εύβοια αλλά κυρίως από την αγαπημένη του πόλη τη Χαλκίδα. Ο Δημήτρης Μυταράς δημιουργώντας απ’τα έργα αυτά παρουσιάζει όχι μόνο τις εικόνες της πατρίδας του αλλά τα προσωπικά του βιώματα και τις μνήμες του. Ο επισκέπτης θα έχει τη δυνατότατα να αναγνωρίσει οικείους τόπους αλλά και ν’απολαύσει την τέχνη ενός σπουδαίου ζωγράφου, σε μια ξεχωριστή της έκφανση. Η ιδιαιτερότητα των έργων αυτών είναι ότι δεν αποτελούν αυτό που θα λέγαμε “χαρακτηριστικά” έργα του ζωγράφου, άλλωστε η φωτογραφία ποτέ δεν αποτέλεσε αγαπημένη του θεματική. Αυτό ακριβώς το γεγονός προσδίδει ιδιαίτερη αξία στα έργα αυτά, η ανάδειξη δηλαδή των σπουδαίων δυνατοτήτων του ζωγράφου ακόμα και σε έναν τομέα διαφορετικό από τους αγαπημένους του, στους οποίους θα μπορούσε κανείς να συμπεριλάβει τις προσωπογραφίες ή ιδιαίτερα και πιο εξπρεσιονιστικά θέματα. Παρ’όλα αυτά ο προσεκτικός θεατής θα αναγνωρίσει και σε αυτά τα έργα μοτίβα που καθόρισαν το έργο του, το οποίο χρησιμοποίησε επανειλημμένος και με πολλαπλούς τρόπους. Η απεικόνιση των κτιρίων και τουριστικού τοπίου, οι μοτοσυκλέτες, ακόμα και ανθρώπινες φιγούρες με τα αλλοιωμένα χαρακτηριστικά, μπροστά στο Θέμιδος Μέλαθρον, ένα από τα σπουδαία έργα που θα συναντήσετε στην έκθεση. Η συλλογή της Αγετ Ηρακλής όμως εστίασε κυρίως στην Ελληνική τοπιογραφία, έτσι θεωρήθηκε σκόπιμο να παρουσιαστούν στο τελευταίο κομμάτι της έκθεσης μερικά σπουδαία έργα που αποτελούν ξεχωριστές στιγμές της Ελληνικής ζωγραφικής και αποδίδουν μια έστω μικρή αίσθηση της συλλογής.Στο τελευταίο αυτό κομμάτι της έκθεσης ζεχωρίζουν τα τοπία του Γιάννη Μιγάδη, του Γιώργου Μανουσάκη, του Μανώλη Καλλιγιάννη αλλά και των νεότερων Παύλου Σάμιου και Αλέκου Λεβίδι. Ξεχωριστή μνεία πρέπει να γίνει για τα τρία πολύ σημαντικά λάδια του Γιάννη Σπυρόπολου που σηματοδοτούν την περίοδο της μετάβασής του από την παραστατική στην αφηρημένη ζωγραφική. Θα ήθελα προσωπικά να ευχαριστήσω το Δήμαρχο Χαλκίδας κο Παγώνη για τη συμπαράστασή του σε όλο το διάστημα της προετοιμασίας της έκθεσης, όπως επίσης και την κυρία Ιωαννίδου από την Αγετ Ηρακλής και τον κο Μπουραντά από το Δήμο της Χαλκίδας για την εποικοδομητική συνεργασία ευχόμενος να υπάρχουν και αντίστοιχες στο μέλλον. Επίσης όλους όσους εργάστηκαν για το σημερινό αποτέλεσμα που ελπίζω να σας ικανοποιήσει όλους.”
Με το πέρας των ομιλιών ο Δήμαρχος Χαλκιδέων έκοψε την κορδέλα και οι επίσημοι μαζί με πλήθος κόσμου εισήλθαν στον χώρο της Πινακοθήκης. Οι παρευρισκόμενοι είχαν τη χαρά να αποκτήσουν σαν ένα αναμνηστικό δώρο το περιορισμένων αριθμών κυκλοφορίας γραμματόσημο με ημερομηνία κυκλοφορίας την ημέρα των εγκαινίων.
Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 19 Απριλίου έως και τις 30 Ιουλίου 2017 και θα είναι
ανοιχτή καθημερινά 19:00 – 22:00.