Μια μέρα μετά την απόφαση των Αυστραλών να αναγκάσουν τις Google και Facebook να πληρώνουν για όλες τις ειδήσεις που χρησιμοποιούν, το Facebook έκοψε την πρόσβαση στα πάντα. Ποια ήταν η (αμφιλεγόμενη) εξήγηση του κολοσσού και γιατί η συμφωνία των media μαζί του θυμίζει αυτήν του Φάουστ με το διάβολο.
Την Τρίτη 16/2 η Αυστραλία ενημέρωσε, με χαρά, τον πλανήτη πως αποφάσισε να γίνει η πρώτη χώρα που θα υποχρέωνε το Google και το Facebook να πληρώνουν τα media για όλο το ειδησεογραφικό περιεχόμενο που αφορά τη χώρα και εμφανίζεται στις πλατφόρμες τους. Όχι επιλεγμένα μέσα μαζικής επικοινωνίας, αλλά όλες τις ειδήσεις που αφορούν τη χώρα. Η διευκρίνιση κρίνεται ως απαραίτητη, καθώς έχουν προηγηθεί συμφωνίες με άλλες χώρες για περιεχόμενο.
Πώς προκάλεσε πανικό το Facebook
Ο τεχνολογικός κολοσσός ενημέρωσε από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστό το περιεχόμενο του νομοσχεδίου πως θα προχωρήσει σε μπλοκάρισμα κάθε είδησης. Κάτι που είχε ξαναπεί στο παρελθόν (πχ όταν ήθελε χρήματα και η Μεγάλη Βρετανία), αλλά δεν το τήρησε, γιατί βρέθηκαν συμβιβαστικές λύσεις.
Στην περίπτωση της Αυστραλίας τα λόγια έγιναν πράξη, με την πλατφόρμα να μπλοκάρει το διαμοιρασμό όλων ειδήσεων, από όλον τον κόσμο και από όλους τους χρήστες. Παρεμπιπτόντως, στο Facebook υπάρχουν 11.400.000 χρήστες από την Αυστραλία. Mπλόκαρε και την πρόσβαση των απανταχού χρηστών, στις ειδήσεις που αφορούν την Αυστραλία.
Μεταξύ αυτών που μπλόκαρε ήταν ο εαυτός του, αλλά και κάθε post του Υπουργείου Υγείας, σχετικό με την ενημέρωση του πώς θα γίνουν οι εμβολιασμοί για τον Covid-19 -που θα αρχίσουν τις προσεχείς μέρες.
Προφανώς και προκλήθηκε πανικός, με τους κυβερνώντες να χαρακτηρίζουν ως ‘ανεύθυνη’ την τακτική της πλατφόρμας που δεν σταμάτησε εκεί: για κάποιες ώρες οι χρήστες του δεν είχαν τη δυνατότητα να δουν πληροφορίες κυβερνητικών οργανισμών, σελίδων ‘κοινοτήτων’ και ενώσεων ή φιλανθρωπικών οργανισμών και πολιτικών. ‘Κόπηκε’ και η πρόσβαση στη μετεωρολογική υπηρεσία, με την ‘οδηγία’ που εμφανιζόταν σε όποιον έκανε τον κόπο να είναι ‘επισκεφτείτε απευθείας τη σελίδα ή μέσω του Twitter’.
Το ‘συγγνώμη λάθος’
Η πρόσβαση αποκαταστάθηκε μισή μέρα αργότερα, με εκπρόσωπο του κολοσσού να δηλώνει πως το ‘ban’ σε μη ειδησεογραφικούς οργανισμούς ήταν λάθος. “Οι ενέργειες μας είχαν ως στόχο τον περιορισμό των εκδοτών και των ανθρώπων της Αυστραλίας στη διαμοίραση ή την ανάγνωση περιεχομένου με νέα από την Αυστραλία και τον υπόλοιπο κόσμο.
“Από τη στιγμή που νόμος δεν παρέχει ξεκάθαρες οδηγίες επί του τι θεωρείται ως ειδησεογραφικό περιεχόμενο, λάβαμε την ευρεία έννοια υπ’ όψιν μας, ώστε να σεβαστούμε το νομοσχέδιο”.
Μεταξύ αυτών που έγιναν το παρασκήνιο, ήταν η τηλεφωνική επαφή που είχε ο Υπουργός Οικονομικών της χώρας, Josh Frydenberg με τον Mark Zuckerberg, με τον πρώτο να χαρακτηρίζει τη συνομιλία ως επικοδομητική.
Τι θέλει η Αυστραλία από Google και Facebook
Το ρηξικέλευθο νομοσχέδιο των Αυστραλών (δεν έχει ψηφιστεί ακόμα) είναι προϊόν έρευνας που έκανε επί 18 μήνες η Επιτροπή Ανταγωνισμού και Καταναλωτών και κατέληξε στο ότι υπήρχε ανισορροπία στην ισχύ των πλατφορμών και των media. Και ήταν τέτοια που απειλούσε τη βιωσιμότητα των μέσων. Για αυτό και όσα προτάθηκαν δεν αφορούσαν μερίδα του Τύπου, αλλά όλες τις ειδήσεις.
Μεταξύ των στοιχείων που βρήκαν ήταν πως για κάθε 100 δολάρια online διαφήμισης, τα 53 πήγαιναν στη Google, τα 28 στο Facebook και τα 19 σε όλους τους άλλους.
Έτσι αμφισβητήθηκε το ‘μάντρα’ του Google, πως τα χρήματα που δίνει είναι ανάλογα των προτιμήσεων του κοινού, με την αρμόδια αρχή (Australian Competition and Consumer Commission) να ζητά νέο κώδικα που θα διασφαλίσει το δίκαιο της μοιρασιάς. Πρότεινε και πρόστιμο 10 εκατομμυρίων δολαρίων, σε όποιον θα προσπαθήσει να παραβιάσει το νέο κώδικα, ενώ τα μέσα θα μπορούν να κάνουν ατομικές εμπορικές συμφωνίες με τις πλατφόρμες.
Το Google δεν θέλει να εμφανίζει πληρωμένο περιεχόμενο στο search
Σημειωτέον, το Google έκρινε ως άδικο το νέο κώδικα που προτάθηκε από τους νομοθέτες, ενημέρωσε πως διατίθεται να δίνει σχετικά ίδια ποσά σε όλους, αλλά δεν δέχεται να κάνει βήμα παραπέρα, καθώς θα δημιουργήσει δεδικασμένο για την εμφάνιση πληρωμένου περιεχομένου στις αναζητήσεις.
Κατέληξε στο ότι αν δεν βρεθεί λύση, θα αφαιρέσει το search από τους Αυστραλούς. Είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε και ότι στην αρχή της εβδομάδας σύναψε συμφωνία με έναν εκ των τεσσάρων μεγαλύτερων ομίλων media της χώρας (Seven West) για 30 εκατομμύρια δολάρια, το χρόνο. Επίσης, εκπόνησε το News Showcase, πρόγραμμα που έχει ως στόχο να δώσει στους απανταχού εκδότες ποσό μεγαλύτερο του 1.000.000.000 δολαρίων, σε τρία χρόνια.