Οι διακοπές τελείωσαν και όλοι, μικροί και μεγάλοι επιστρέφουν στην καθημερινότητά τους. Και τα «πρωτάκια» θα βρεθούν επιτέλους στο δημοτικό ή αλλιώς στο «μεγάλο σχολείο», όπως συνηθίζουν να το ονομάζουν. Η αλλαγή, καταρχήν, που συντελείται έγκειται στην διαμόρφωση του σχολείου. Από τον προαύλιο χώρο, τις τουαλέτες μέχρι τις αίθουσες και τα θρανία που είναι διαμορφωμένα για μεγαλύτερα παιδιά. Επιπρόσθετα, οι δάσκαλοι και οι μαθητές είναι περισσότεροι με αποτέλεσμα η βουή και ο θόρυβος να είναι εντονότεροι.
Σε αυτή την νέα κατάσταση καλούνται γονείς και δάσκαλοι να παίξουν σημαντικό ρόλο βοηθώντας τα «πρωτάκια» να προσαρμοστούν. Τα παιδιά από την παιγνιώδη ενασχόληση του Νηπιαγωγείου περνούν σε προγραμματισμένη διαδικασία με αναμενόμενες επιδόσεις. Η ψυχραιμία και η ηρεμία των γονέων αλλά και η αποφυγή εκφράσεων που προκαλούν σύγχυση σχετικά με το σχολείο : «στο δημοτικό οι δάσκαλοι δεν αστειεύονται», «αυτά που έκανες στο νηπιαγωγείο ξέχασέ τα γιατί στο δημοτικό δεν περνάνε» δημιουργούν θετικό κλίμα το οποίο θα διευκολύνει το παιδί να προσαρμοστεί στο νέο περιβάλλον και στα νέα δεδομένα της σχολικής του καθημερινότητας.
Επιπλέον, η σωστή διαχείριση χρόνου παίζει σημαντικό ρόλο για να εξελιχθεί η σχολική χρονιά ήρεμα και εποικοδομητικά. Αυτό θα βοηθήσει τα παιδιά στην ανάπτυξη οργάνωσης, προγράμματος και υπευθυνότητας όχι μόνο για το σχολείο αλλά και για άλλες πλευρές της ζωής τους.
Μερικές πρακτικές συμβουλές για σωστή διαχείριση του χρόνου
• Σταθερό πρόγραμμα για πρωϊνό ξύπνημα και ώρα ύπνου. Η ιδανική ώρα ύπνου θεωρείται στις 9 μμ, ώστε τα παιδιά να μπορέσουν να ανταποκριθούν την επομένη μέρα στη εκπαιδευτική διαδικασία.
• Διαχείριση ελεύθερου χρόνου. Δεν σημαίνει επειδή το παιδί ξεκινάει το Δημοτικό σταματάει να είναι παιδί. Έτσι, χρειάζεται ελεύθερος χρόνος για παιχνίδι γιατί αποτελεί στιγμή χαλάρωσης και ηρεμίας για το παιδί. Το ιδανικό θα ήταν να μπορέσουν και οι γονείς να συμμετέχουν, παίζοντας επιτραπέζια, να κυλιστούν στο πάτωμα, γιατί οι σχέσεις διαμορφώνονται και χτίζονται μέσα από το μοίρασμα χαλαρών στιγμών. Επίσης, μία αθλητική δραστηριότητα δύο φορές την εβδομάδα αποτελεί μέσο εκτόνωσης αλλά και κοινωνικοποίησης-ομαδοποίησης του παιδιού.
• Ο καθαρός και σταθερός χώρος μελέτης δημιουργεί τάξη στο μυαλό του παιδιού. Καλό θα ήταν να αποφευχθεί ο χώρος της κουζίνας γιατί δεν είναι ωραίο τα βιβλία ή τα τετράδια να φέρουν λαδιές. Είναι ωραίο το παιδί να μάθει να λειτουργεί με τάξη και οργάνωση. Και θέλω να επισημάνω ότι δεν θέλουμε παιδιά- στρατιωτάκια, απλά να αποκτήσουν την ευελιξία να διοργανώνουν το πρόγραμμά τους με υπευθυνότητα και συνέπεια γιατί αυτό θα τους ακολουθεί στην υπόλοιπη ζωή τους σαν χαρακτηριστικό γνώρισμά τους.
• Να μην υπάρχουν διασπαστικοί παράγοντες στον χώρο μελέτης. Οι γονείς θα πρέπει να φροντίσουν από την αρχή οι τηλεοράσεις, τα ραδιόφωνα να είναι κλειστά. Να μην ακούγονται φωνές μεταξύ των μελών της οικογένειας που διασπούν την προσοχή του παιδιού και δεν μπορεί να συγκεντρωθεί την ώρα της μελέτης του. Αν υπάρχουν μικρότερα αδελφάκια στην οικογένεια, μπορούμε να τα απασχολήσουμε δίνοντάς του να ζωγραφίσουν ή να παίξουν με κάτι που τους αρέσει πολύ.
• Η διάρκεια του διαβάσματος δεν ξεπερνά την μία ώρα. Δεν ξεκινάει διάβασμα μόλις επιστρέψει αμέσως από το σχολείο. Περνάει χαλαρά μία ώρα, τρώγοντας και συζητώντας με τους σημαντικούς ανθρώπους της ζωής του ότι αυτό θέλει να μοιραστεί. Καλό είναι να μην επιμένουμε να μας πληροφορήσει για την μέρα του στο σχολείο. Τα παιδιά θέλουν τον χρόνο τους και τον χώρο τους, όπως ακριβώς κι εμείς οι μεγάλοι.
• Χαρούμενη δουλειά-θετική επαφή. Δεν χρειάζεται να γκρινιάζουμε και να φωνάζουμε για να διαβάσει το παιδί. Όταν αρνείται να διαβάσει προφασιζόμενο πονοκέφαλο ή ότι είναι ζαλισμένο, δώστε του κάποιο περιθώριο χρόνου γιατί και αυτό αποτελεί μέρος της προσαρμογής στην νέα κατάσταση. Μία ήρεμη συζήτηση, χωρίς νεύρα και τσακωμούς, μπορεί να σας δώσει χρήσιμες πληροφορίες για τις ενδόμυχες σκέψεις του και τα συναισθήματά του.
Γονείς, μην ξεχνάτε ότι οι ενήλικες του σπιτιού είστε εσείς και η στάση σας απέναντι σε καταστάσεις και πρόσωπα αποτελεί μίμηση και ταύτιση. Η κυριαρχία του αισθήματος της ασφάλειας και της εμπιστοσύνης δημιουργεί στα παιδιά αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμηση αλλά και την ικανότητα να μπορούν εύκολα και γρήγορα να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις, χωρίς κάποιο ψυχοσυναισθηματικό κόστος.
ΚΑΛΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ
Από Γιούλη Μιγγείρου, Συμβουλευτική Ψυχολόγο